«همراهان زندگی». این ایده سامسونگ از نسل بعدی رباتهاست. شرکت کرهای اعتقاد دارد ربات جدیدش موسوم به «Ballie» به شکلی هوشمند شما را درک میکند، از شما پشتیبانی میکند و به نیازهایتان پاسخ میدهد. در کنار همه اینها، Ballie قرار است مدیریت مرکزی همه ابزارهای هوشمند در خانه شما را نیز بر عهده بگیرد.
سامسونگ رویداد خبریاش در نمایشگاه CES را با معرفی یک ربات جالب به نام «Ballie» آغاز کرد؛ رباتی که ظاهری شبیه به یک توپ تنیس دارد و میتواند در سطح خانه شما با غلطیدن حرکت کند. سامسونگ میگوید این ربات مجهز به هوش مصنوعی، قرار است یک دستیار برای حفظ امنیت خانه باشد یا به کاربران برای ورزش کردن کمک کند. نکته جالبتر اینکه سامسونگ مدعی است چنین رباتی میتواند نسل جدیدی از راه ارتباطی کاربران با تکنولوژی باشد.
Ballie در واقع آمده است تا مرکزیتی باشد برای مدیریت همه ابزارهای هوشمندی که در خانه کاربر قرار گرفتهاند. البته در دموی ویدیویی که در مراسم سامسونگ نمایش داده شد، همه ابزارها، از تلویزیون هوشمند گرفته تا یخچال هوشمند، محصولات خود سامسونگ بودند.
برای مثال، حالا صبح شده و Ballie به اتاق کاربر میآید و پردههای هوشمند اتاق را باز میکند، یا زمانی که حیوان خانگی تنها مانده، برایش تلویزیون را روشن میکند و حتی میتواند در نبود کاربر، به جارو برقی هوشمند دستور دهد تا یک اتاق را جارو کند. حتی روی خود استیج، Ballie مدیر سامسونگ که در حال قدم زدن بود را نیز دنبال میکرد.
سامسونگ میگوید Ballie تحول بعدی این شرکت در حوزه اینترنت اشیاء (IoT) است و میتواند نقش یک ریموت برای همه ابزارهای هوشمند در خانه شما را ایفا کند.
با این همه، سامسونگ اعلام نکرد که کاربران علاقمند به این محصول، چه زمان و با چه قیمتی میتوانند Ballie را بخرند. ایده رباتهای خانگی سالهاست که وجود دارد و پیشتر سونی و الجی تلاشهایی در این زمینه کردهاند اما هیچ زمان موفقیتی فراگیر به دست نیاوردهاند. اکنون باید دید رویکرد سامسونگ چقدر مورد پسند کاربران دوستدار تکنولوژی خواهد بود.
منبع:
دولت ایالات متحده نگران دستیابی چین به فناوری های هوش مصنوعی پیشرفته است و در این راستا به دنبال محدود کردن صادرات نرم افزارهای هوش مصنوعی به خارج از کشور است.
بر اساس قانون جدیدی که از دوشنبه همین هفته اجرایی می شود شرکت هایی که نوع خاصی از نرم افزارهای تصویر برداری جغرافیایی را از ایالات متحده صادر می کنند باید مجوزی را برای ارسال به کشورهای دیگر (به استثناء کانادا) دریافت کنند. دولتمردان ایالات متحده نگران هستند که تکنولوژی هایی مرتبط با سنسورها، ماهواره ها و پهپادها که به شناسایی اشیاء کمک می کنند به دست چین یا دیگر مخالفان سیاسی این کشور افتد.
آن طور که «جیمز لوئیس»، متخصص تکنولوژی از مرکز تحقیقات استراتژیک و بین المللی از واشینگتن به رویترز اعلام کرده [دولت ایالات متحده] قصد دارد کمپانی های آمریکایی را از کمک به چینی ها برای ساخت محصولات بهتر مرتبط با هوش مصنوعی باز دارد؛ محصولاتی که می توانند به ارتش این کشور کمک کنند.
این قانون جدید اولین قدم در راه محدودیت های دیگری محسوب می شود که انتقال تکنولوژی به کشورهایی که روابط دوستانه ای با ایالات متحده ندارند را کاهش می دهد. به این ترتیب در نهایت هم کپی کردن تکنولوژی های آمریکایی محدود می شود و هم احتمال شناسایی نقاط ضعف امنیتی محصولات ایالات متحده کاهش می یابد.
در حالی که این محدودیت ها دسترسی به هوش مصنوعی برای استفاده های مفید از جمله بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی را کاهش می دهد، می تواند نگرانی کمتر صنایع در مورد اعمال محدودیت های بیشتر در حوزه صادرات را به همراه داشته باشد؛ چرا که برخی از صنایع پیش از این نگران بودند که محدودیت های در نظر گرفته شده برای صادرات سخت افزارها و نرم افزارها بیش از این ها باشد.
منبع:
برای سالهاست که مجموعه Grand Theft Auto (جیتیای) اگر محبوبترین نباشد، قطعاً یکی از پرطرفدارترین بازیهایی است که همچنان مراحل ساخت آن دنبال میشود و نسخههای جدیدی را پیش روی مخاطبها قرار میدهد.
استودیو راکستار با وجود در اختیا رداشتن امتیاز تعداد زیادی بازی موفق، اما همچنان بهواسطه گردش مالی فوقالعاده، تمرکز اصلی خود را روی جیتیای قرار داده و احتمالاً در میانههای نسل آینده میتوانیم قسمت جدید این مجموعه را تجربه کنیم. با وجود این نکته بد نیست نگاهی داشته باشیم به ۱۰ حقیقتی که درباره سری جیتیای نمیدانیم.
پول برای نقد منفی
در زمان ساخت اولین نسخه جیتیای استودیو راکستار که آن زمان با نام دیامای دیزاین فعالیت خود را شروع کرده بود، برای جلب توجه بیشتر به شکلی نامتعارف از رسانهها استفاده کرد. در آن زمان مکس کلیفورد بهعنوان روابط عمومی این استودیو شناخته میشد و مبالغی را به برخی رسانهها پرداخت کرد تا مطالبی را با رویکرد منفی نسبت به جیتیای منتشر کنند. مطالبی که در نهایت کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده و جیتیای را در کانون توجه گیمرها و البته کسانی قرار دادهاند که شاید تا پیش از این به سراغ بازیهای ویدئویی نمیرفتند.
فروش ۲۸۰ میلیون نسخهای مجموعه
جدیدترین آمار منتشر شده از فروش مجموعه بازی جیتیای نشان میدهد که تاکنون ۲۸۰ میلیون نسخه از این سری به فروش رسیده. آماری که این مجموعه را به عنوان یکی از پرفروشترین بازیهای تاریخ قرار میدهد. در حال حاضر تنها بازیهای ساخته شده در مجموعههای سوپر ماریو، پوکمون و تتریس موفق به فروش بیشتری از ساخته راکستار گیمز شدهاند. چیزی در حدود ۱۱۵ میلیون از این آمار به جیتیای ۴ اختصاص دارد که کارشناسها اعتقاد دارند، در آمدی ۶ میلیارد دلاری را برای سازندگان مجموعه به همراه داشته.
تمام کردن Vice City در ۵۷ دقیقه
ساختار نسخههای مختلف جیتیای شرایطی را ایجاد میکند که عملاً تمام کردن آنها در زمانی کوتاه شاید غیرممکن باشد، اما نباید فراموش کنیم که چیزی به نام غیرممکن برای گیمرها تعریف نشده. بهترین تلاشهای صورت گرفته نشان میدهد جیتیای ۴ و جیتیای ۵ در ۵ ساعت و ۳۷ دقیقه و ۷ ساعت و ۲۵ دقیقه به پایان میرسند.
این در حالی است که نسخههای پیشین شرایط متفاوتی را تجربه میکنند. بهترین رکورد برای به اتمام رساندن جیتیای ۳ در حدود ۷۱ دقیقه است. گیمری که این رکورد را ثبت کرده، در ادامه به سراغ وایس سیتی رفته و این بازی به نظر طولانی را در ۵۷ دقیقه و ۲۹ ثانیه به اتمام رسانده. البته این کار بهواسطه استفاده از گلیچ انجام شده که برای ثبت رکوردهای این چنینی، مشکلی ندارد.
تاخیر؛ اصل همیشگی راکستار
معرفی هر کدام از نسخههای جیتیای همواره با واکنش مثبت طرفداران این سری روبرو شده، اما از سویی شروعی است برای دورانی پر اضطراب برای همین دسته از گیمرها که باید تاخیرهای طولانی را تحمل کنند. تمامی نسخههای مجموعه از زمان جیتیای ۳ تاکنون با تاخیرهای چند هفتهای یا چند ماه روانه بازار شدهاند. قسمت سوم مجموعه برای تغییراتی بهواسطه اتفاقات یازده سپتامبر برای سه هفته تاخیر خورد، وایس سیتی یک هفته برای تکمیل کردن موجودی فروشندگان و سن آندریاس یک هفته به دلیل نامشخصی دیرتر از تاریخ اعلام شده منتشر شد.
شرایط برای قسمت چهارم و پنجم حتی بدتر است جیتیای ۴ از اکتبر ۲۰۰۷ تا آپریل ۲۰۰۸ تاخیر خورد. قسمت پنجم سری نیز در ابتدا قرار بود طی دو ماه ابتدایی سال ۲۰۱۳ روانه بازار شود، اما نهایتا در ماه سپتامبر همان سال به دست مخاطبها رسید.
تسخیر درایور
زمانی که بازیهای جهان باز تازه به دنیای سه بعدی راه پیدا کرده بودند، "درایور" توانست با معرفی قابلیتهای جدیدی تبدیل به یکی از نوآورترین بازیهای زمان خود شود. با این حال بعد از انتشار جیتیای ۳، سازندگان درایور همواره سعی در تقلید از ساخته راکستار داشتهاند و در این مسیر ناموفق بودند. استودیو راکستار نیز در مقابل بیکار نبود و در عناوین مختلف خود با قرار دادن کنایههای جالبی، شخصیت اصلی و بازی درایور را مسخره کرد.
پخش تلفنهای واقعی در رادیو
تابستان قبل از انتشار جیتیای ۴، راکستار وبسایتی غیرواقعی را برای شبکه رادیو WKTT در این بازی راهاندازی کرد. وبسایتی که مخاطبها میتوانستند با شماره تلفن آن تماس گرفته و مشکلات خود در رابطه با شرایط اجتماعی و مسائل دیگر موجود در شهر لیبرتی را مطرح کنند. در نهایت، اما راکستار تعدادی از پیامهای ثبت شده از سوی کاربرها را در بازی قرار داد و آنها را از طریق شبکه رادیو WKTT پخش کرد. جالب است که مجری این رادیو که با نام ریچارد بسشن شناخته میشود توسط بازیگر مطرح سینمای هالیوود یعنی جیسون سودیکیس صداگذاری شده.
رقابت با دزدهای دریایی
با بررسی تمام آثار ساخته شده در صنعت سرگرمی متوجه میشویم که این دو قسمت انتهایی مجموعه فیلمهای دزدهای دریایی کارائیب هستند که هزینه تولید بیشتری را از بازی جیتیای ۵ در اختیار داشتهاند. هر چند سازندگان بازیهای ویدئویی آمار دقیقی از بودجه خود را اعلام نمیکنند، اما کارشناسها اعتقاد دارند که ۲۶۸ میلیون دلار برای توسعه جیتیای ۵ هزینه شده.
بودجهای که این اثر را در سال ۲۰۱۳ تبدیل به پرهزینهترین بازی تاریخ کرد. در مقابل، اما دو قسمت انتهایی مجموعه فیلمهای دزدهای دریایی کارائیب با بودجه ۳۰۰ و ۳۷۸.۵ میلیون دلار تولید شدهاند که بالاتر از جیتیای ۵ قرار دارند.
وان پلاس جزئیات جدیدی را از گوشی Concept One خود اعلام کرده؛ نمونه اولیه از موبایلی که این شرکت قصد دارد در جریان CES 2020 که هفته آینده برگزار می شود رونمایی کند.
این شرکت چینی تولید کننده موبایل از حدود دو ماه پیش تبلیغات برای Concept One را آغاز کرده و شایعه شده بود که این نخستین گوشی تاشو وان پلاس است. اما دقایقی پیش وان پلاس با انتشار توییتی اعلام کرد که اصلی ترین مشخصه این گوشی دوربین نامرئی آن در بخش پشتی بدنه و همچنین تکنولوژی شیشه با قابلیت تغییر رنگ است و به همین خاطر از میزان هیجان مراسم رونمایی این گوشی تا حدود زیادی کاسته شد.
البته احتمالا Concept One با سورپرایزهای دیگری نیز همراه خواهد بود که تا CES خبری از آنها به بیرون درز نمی کند. در مورد افکت دوربین نامرئی این گوشی باید بگوییم که از طریق یک صفحه الکتروکرومیک شیشه ای ایجاد شده که دوربین های پشتی دستگاه را می پوشاند. این شیشه می تواند با استفاده از یک سیگنال الکتریکی بین حالت رنگی و مات تغییر وضعیت دهد و در نتیجه لنزهای گوشی جدید وان پلاس را بدون استفاده از پوشش های مکانیکی از نظر پنهان نماید.
خبرنگار نشریه وایرد که از نزدیک این افکت را مشاهده کرده آن را اندکی ناامیدکننده خوانده است و در این باره گفته:
وقتی تصور یک دوربین نامرئی شونده در ذهن شکل می گیرد ممکن است نوعی سحر و جادو را متصور شوید یا نوعی تغییر فیزیکی در ذهنتان شکل بگیرد اما آنچه وان پلاس ارائه کرده صرفا یک دوربین است که به سختی می توانید آن را ببینید. نکته مثبت در مورد آن اینکه هیچگونه برآمدگی در بدنه ایجاد نکرده است.
وان پلاس مدتی است که با خودروسازی مک لارن وارد همکاری شده تا این تکنولوژی را روی Concept One پیاده کند. مک لارن نیز شیشه الکتروکرومیک را به عنوان آپشن در برخی از ابرماشین های پیشرفته خود به مشتریان ارائه می کند.
اما بازگردیم به گزارش وایرد؛ این نشریه طراحی Concept One را بسیار پیشرفته توصیف کرده و در توضیحات خود آورده است که دوربین این دستگاه بسیار شبیه به نسخه مک لارن وان پلاس 7T پرو است؛ یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی و لنز الترا واید ۱۶ مگاپیکسلی.
وان پلاس نیز در صفحه رسمی توییتری خود آورده است:
ما گوشی وان پلاس کانسپت وان را به CES 2020 می آوریم اما برای دیدن آن نیازی به صبر کردن نیست و شما می توانید همین حالا نگاهی به این گوشی و دوربین نامرئی آن و شیشه تغییر رنگ دهنده اش بیندازید.
این تمامی اطلاعاتی است که در رابطه با سخت افزار کانسپت وان در اختیار داریم و هنوز جزئیاتی در رابطه با پردازنده، رم و نمایشگر آن ارائه نشده است.
Pete Lau مدیرعامل وان پلاس در مصاحبه اخیر خود با نشریه وایر اعلام کرده که کانسپت وان «کشفی جسورانه» برای وان پلاس بوده است و نمود غلبه آن بر بسیاری چالش های مهندسی است. و با وجود آنکه این دستگاه هنوز یک نمونه اولیه به حساب می آید که شاید هیچگاه به دست کاربران نرسد، وان پلاس بازخوردهای رونمایی این گوشی را دریافت خواهد کرد و احتمال تولید انبوهش را بررسی می کند.
منبع:
بر اساس گزارشهایی که اخیراً در وب سایت Android authority منتشر شده، گوشیهای جدید گوگل پیکسل ۴ با بسیاری از کابلهای شارژ سریع بانکهای مجهز به درگاه USB BC ۱.۲ و حتی درگاه های استاندارد usb لپ تاپ و رایانه های شخصی کاربران شارژ نمی شوند.
این بدان معناست که کاربران گوشی های مذکور قادر نخواهند بود گوشی خود را با هر شارژر گوشی اندرویدی شارژ کنند، چراکه دستگاه آنها با هر کابل usb سازگاری ندارد.
این در حالی است که پیشتر بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از ظرفیت پایین باتری این گوشی های جدید گوگل گلایه کرده بودند.
در واکنش به گلایههای جدید کاربران در خصوص شارژ نشدن گوشیهای پیکسل ۴ گوگل با هر نوع شارژر usb، گروهی از کارشناسان فعال در حوزه فناوری با تعداد زیادی از این گوشی ها و کابل ها تلاش کردند که صحت این قضیه را ثابت کنند.
به عقیده ی آنها، این گوشی های هوشمند برای شارژ شدن متکی به فناوری USB power delivery هستند که به USB PD نیز معروف است. به عبارت دیگر گوشی های پیکسل ۴ با تمامی شارژر هایی که از این فناوری پشتیبانی می کند، سازگاری دارد و به خوبی با توان ۱۵ وات شارژ می شود.
آنها بعد از آزمایش با ۱۸ کابل مختلف، دریافتند که فقط کابل های قدیمی ۵ آمپری هواوی نمی توانند گوشیهای جدید گوگل را شارژ کنند.
این کارشناسان در ادامه گزارش خود خاطرنشان کردند که بعد از آزمایش های فراوان به هیچ فاکتور ثابت و مشخصی که شارژ نشدن جوشیهای پیکسل ۴ گوگل را توجیه کند، دست پیدا نکردیم ولی به نظر می رسد مسئله مربوط به جریان الکتریکی در کابل هایی باشد که گوگل اخیراً از آنها استفاده میکند.