اخبار تکنولوژی 7

معرفی تکنولوژی

اخبار تکنولوژی 7

معرفی تکنولوژی

همه چیز درباره اصول بازاریابی و فروش

مدیریت هر کسب‌وکاری نیاز به دانش و آگاهی در زمینه‌های مختلفی دارد. در این میان یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که هر مدیری برای به سرانجام رساندن کسب‌وکارش به آن نیاز دارد، آگاهی از اصول بازاریابی و فروش است. در مقاله‌ای که پیش رو دارید، اصول بازاریابی و فروش مطرح شده و با ارائه‌ی مثال و نمونه، شرح داده می‌شوند.

پرفروش‌ترین کفش‌های ورزشی مردانه

شاهراه کسب‌وکار

هر کسب‌وکاری، بدون فروش، از بین می‌رود؛ اما جذب مشتریان صرفا به دلیل داشتن سال‌ها تجربه، مدارک عالی، یا حتی بهترین محصول رخ نمی‌دهد. فروش به گفته‌ی افراد مجرب در این زمینه، هنر و علمی است که مستلزم مهارت در هر دو رشته است. مدیران فروش به فروشندگان خود در زمینه‌ی پرس‌وجو، گوش دادن و بستن قرارداد آموزش می‌دهند. فروش زمانی رسما به انجام می‌رسد که یا قرارداد پرداخت برای کالاها و خدمات به امضا برسد و یا در عوض کالاها و خدمات، پول پرداخت شود. این کار را می‌توان از طریق جلسات رو در رو، تلفن یا اینترنت و توسط شخص ثالثی مانند دلال معاملات املاکی انجام داد.

دو نوع رویکرد فروش وجود دارد: مدل بنگاه به بنگاه (B2B) و مدل بنگاه به مصرف‌کننده (B2C). هر کدام از این رویکردها مستلزم استراتژی‌ها و تکنیک‌های متفاوتی هستند. فروش‌های B2B معمولا مستلزم حضور نماینده‌ی خریدی است که تصمیماتی که به نفع شرکت است را اتخاذ کند. معمولا هدف این معاملات، کارآمدتر و سودآورتر ساختن کسب‌وکار است در حالی که فروش‌های B2C معمولا به منظور تامین لذت، رضایت یا کارایی صورت می‌گیرند. فروش‌ها یا به طور مستقیم از طریق تعامل بین فروشنده و خریدار انجام می‌شوند و یا به طور غیرمستقیم از طریق دهان به دهان یا سایر روش‌های بازاریابی. پلت‌فرم اینترنت، فروش‌های مستقیم مانند وب‌سایت تجارت الکترونیک را با فروش‌های غیرمستقیم از طریق ابزارهای بازاریابی مبتنی بر وب ترکیب می‌کند.

مدیران فروش مسئولیت آموزش گروه‌های فروش درباره‌ی چگونگی کشف مشتریان احتمالی، مدیریت قلمروها، رسیدن به اهداف فروش و ایجاد پایگاه مشتری را بر عهده دارند. آنها مسئول پیش‌بینی‌های فروش و تحلیل فروش هم هستند که شامل داده‌کاوی، سیستم مرور سابقه‌ی فروش و هدف قرار دادن الگوهای خرید است. مدیر از طریق گروه‌ها و گزارش‌های شرکت به اطلاعات دست می‌یابد. سپس یافته‌های خود را به مدیر بالادستی که از این اطلاعات برای هدایت شرکت استفاده می‌کند گزارش می‌دهد.

چرخه‌ی فروش

اصول بازاریابی و فروش - چرخه‌ی فروش

در هر تلاشی در جهت فروش، چرخه‌ای وجود دارد. این چرخه زمانی شروع می‌شود که مشتری احتمالی از وجود پیشنهادی آگاه می‌شود و به طور ایده‌آل با خرید به پایان می‌رسد. این چرخه‌ی فروش می‌تواند بسیار سریع باشد مانند خرید محصولات غذایی، یا فرایندی طولانی باشد مانند خرید تجهیزات سنگین یا ساختمان‌ها. مشتریان احتمالی علاقه‌مند، در مراحل مختلفی از این چرخه در نظر گرفته می‌شوند که کانال ارتباطی نامیده می‌شود. کارشناسان بر سر این موضوع توافق دارند که مراحل این کانال ارتباطی عبارتند از:

  • سرنخ: این اصطلاح به فرصت‌های جدید مبتنی بر تعلق احتمالی مشتری به گروهی (مانند کسانی که محصول مشابهی را در گذشته خریداری کرده‌اند) اشاره دارد.
  • مشتری احتمالی: با خریدار بالقوه از طریق تماس سرد (تماس تلفنی) ارتباط برقرار می‌کنید و ممکن است او به پیشنهاد شما علاقه‌مند شود.
  • مشتری احتمالی واجد شرایط یا «گرم»: نیازهای مشتری احتمالی از طریق پیشنهادتان برآورده می‌شود و او برای خرید متقاعد می‌شود.
  • مشتری احتمالی «داغ»: فروشنده در شرف بستن قرارداد است. مخالفت‌هایی از سوی خریدار وجود دارد که قبل از فروش باید رفع شوند.
  • مشتری: خریدار تصمیم به خرید می‌گیرد.

پس از آنکه فروش به انجام رسید، مدیران باید مطمئن شوند که این مشتری، به مشتری همیشگی تبدیل خواهد شد. برای این کار، فروشنده می‌تواند ارتباط خود را با مشتری حفظ کند یا محرک‌هایی برای تکرار خرید پیشنهاد دهد. عملکرد شرکت پس از فروش، به اندازه‌ی خود تجربه‌ی فروش اهمیت دارد. ممکن است کسب‌وکارها میلیون‌ها تومان خرجِ پی بردن به سطوح رضایت مشتریان خود و وفاداری آنها به شرکت کنند. با این حال، این مسئله به طور عمده مورد قبول است که تلاش برای حفظ مشتریان فعلی نیازمند تلاش کمتری در مقایسه با جذب مشتریان جدید است. به همین دلیل، مدیر باید به تمرین مدیریت روابط مشتری (CRM) بپردازد.


حتما بخوانید: مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟

مدیریت روابط مشتری

اصول بازاریابی و فروش - مدیریت روابط مشتری

حفظ روابط با مشتریان، یکی از اصول بازاریابی و فروش است. مدیران زیرک می‌دانند که به انجام رساندن فروش، به معنای اتمام تجربه‌ی خرید برای مشتری نیست. دانستن اینکه کجا، چگونه و چه زمانی مشتریان به خرید می‌پردازند، برای سلامت بلندمدت شرکت مهم است.

در فروش‌های پیچیده‌تر، به ویژه فروش‌های B2B، گروه فروش اطلاعات مربوط به مشتریان احتمالی را گردآوری می‌کنند که برای تحلیل وارد سیستم می‌شوند. پس از آنکه فروش به انجام رسید، داده‌های مربوط به حساب آن مشتری طبقه‌بندی شده و این مشتری با سایر مشتریان گروه‌بندی می‌شود. این کار، پایگاه مشتری شرکت را به وجود می‌آورد. نرم‌افزارهایی وجود دارند که مدیر فروش را قادر می‌سازند تا داده‌های جمع‌آوری شده در مورد جزئیات مختلف فروش را تحلیل کنند. مدیران از این اطلاعات برای هدایت اقدامات فروش به حوزه‌هایی استفاده می‌کنند که بهترین نتایج را به بار خواهد آورد. بسیاری از سیستم‌ها مدل‌های پیش‌بینی فروش در اختیار می‌گذارند که فروش‌های آینده را بر اساس گرایش‌های فعلی پیش‌بینی می‌کنند. این مدل‌ها به ارزیابی نرخ رضایت مشتری هم می‌پردازند؛ این داده‌ها برای تعیین شیوه‌ی عدم از دست دادن مشتری و تعیین نقطه‌ی متمرکزسازی انرژی به منظور ترغیب روابط بلندمدت حیاتی هستند.

گروه‌های فروش

اصول بازاریابی و فروش - گروه‌های فروش

شرکت‌هایی که در مناطق بزرگی، مثلا در چندین استان یا در کل کشور، به کسب‌وکار می‌پردازند، معمولا گروه‌هایی برای رسیدگی به اقدامات فروش دارند. میزان تراکم جمعیتی که کسب‌وکار به رفع نیازهای آنها می‌پردازد بر تعداد اعضای گروه تاثیر مستقیم دارد. برخی از شهرها مثل تهران و اصفهان و تبریز و… هستند که به تنهایی چندین نماینده‌ی فروش نیاز دارند. هماهنگ‌سازی میان قلمروهای مختلف، یکی از نقش‌های اصلی مدیر فروش است. اوست که تعیین می‌کند چه کسی هر قلمرو را تحت پوشش داشته باشد و از هر منطقه چه چیزی انتظار می‌رود، و اوست که مطمئن می‌شود فرصت‌های منصفانه‌ای برای به انجام رساندن فروش برای هر یک از اعضای گروه وجود دارد. مدیر اهداف بلندمدت را هم علاوه بر اهداف کوتاه مدتی که برای دستیابی به اهداف بلندمدت باید برآورده شوند، مشخص می‌کند. ایجاد انگیزه و رقابت برای پاداش‌ها یکی از روش‌های مؤثرِ تشویق نمایندگان فروش برای رسیدن به اهداف تعیین شده‌ی آنهاست. قدردانی کردن از ایشان نیز محرک مؤثری است.

اگر کسب‌وکاری چندین پیشنهاد ارائه دهد، گروه‌ها فرصت‌های بیشتری برای فروش دارند. به گروه‌ها آموزش انجام فروش متقاطع (فروش محصولات متنوع به مشتری)، بیش‌فروشی و فروش محصول متفاوت داده می‌شود؛ این استراتژی‌ها شامل متقاعد ساختن مشتریان به خرید محصولات یا خدمات جایگزین یا اضافی‌ای است که شرکت پیشنهاد می‌دهد. بسته‌بندی فروش زمانی رخ می‌دهد که عناصر دیگری نیز با قیمتی کمتر به ازای هر خرید اضافه شود. این استراتژی‌ها همگی زمانی به بهترین نحو صورت می‌گیرند که نمایندگان فروش نیازهای مشتری احتمالی را درک کنند.

گروه‌های فروش به صورتی سازمان‌دهی می‌شوند تا فروش برون‌سوی و درون‌سوی انجام دهند. فروش برون‌سوی شامل نمایندگانی می‌شود که فعالانه به دنبال مشتریان هستند مانند فروشنده‌ی سنتی دوره‌گرد، در حالی‌ که اعضای درون‌سوی به بازدیدکنندگانی که نزدشان می‌آیند رسیدگی می‌کنند، مانند فروشگاه‌های خرده فروشی. گروه‌هایی که برای فروش‌های رو در رو سازمان‌دهی می‌شوند، کانال‌هایی که مستلزم نیروی انسانی بسیاری است را برای انجام فروش‌ها به وجود می‌آورند و گاهی برای بستن قرارداد به چندین ملاقات نیاز دارند. اگر چه پیش‌بینی (تعیین سرنخ‌ها) ملاقات‌ها را می‌توان به روش‌های دیگری انجام داد، اما تا زمانی که با خریدار محتمل ملاقات صورت نگیرد، خریدی رخ نخواهد داد.

بازاریابی و فروش در ایران چگونه باید انجام شود؟

فروش تلفنی از طریق تماس تلفنی صورت می‌گیرد. اگر کسب‌وکاری، محصول یا خدماتی را در اختیار می‌گذارد که عموما شناخته شده است، این تکنیک فروش می‌تواند موثر باشد زیرا نمایندگان فروش می‌توانند هر روز تماس‌های زیادی برقرار کنند. احتمالا اینترنت کارآمدترین روش فروش است، زیرا فقط به چند کارمند برای رسیدگی به قلمرویی بزرگ نیاز دارید با این حال این روش ارتباطی گاهی محدود به نظر می‌رسد. مزیت تلفن این است که هم تماس‌های بسیاری برقرار می‌کند و هم ارتباط دو جانبه‌ی مؤثرتری را به وجود می‌آورد.

معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 پلاس (Galaxy S20 Plus) ؛ پرچمداری قدرتمند با بهترین 5G

گلکسی اس ۲۰ پلاس بهترین نسخه‌ی جایگزین برای پرچمداران ۲۰۱۹ سامسونگ است. این گوشی به تازگی معرفی شده و در این نوشته قصد داریم به معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 پلاس بپردازیم. با تکراتو همراه شوید.

شرکت سامسونگ رسما از گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۰ خود رونمایی کرد. گلکسی اس ۲۰ (Galaxy S20)، گلکسی اس ۲۰ پلاس (Galaxy S20 Plus) و گلکسی اس ۲۰ اولترا (Galaxy S20 Ultra)، گوشی‌های فوق العاده قدرتمندی هستند که با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیای گوشی‌های هوشمند به بازار می‌آیند.

سامسونگ در رویداد خود از گوشی تاشوی گلکسی زد فلیپ (Galaxy Z Flip) هم رونمایی کرد. این پرچمداران از بهترین صفحه نمایش گوشی ها برخوردار هستند؛ اما ویژگی‌های پیشرفته به همینجا خلاصه نمی‌شود. برای معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 پلاس سامسونگ ما را همراهی کنید. همچنین می‌توانید همه اخبار و شایعات پیرامون گوشی جدید را با هشتگ #گلکسی اس 20 در تکراتو دنبال کنید!

اگر می‌خواهید با گوشی جدید سامسونگ بیشتر آشنا شوید، این مقاله‌‌ها را از دست ندهید:

معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 پلاس سامسونگ در یک نگاه

گلکسی اس ۲۰ پلاس یک دستگاه رده بالا مجهز به صفحه نمایش فوق العاده، دوربین پیشرفته با رزولوشن بالا و مشخصات فنی قدرتمند است. این گوشی همچنین از شبکه اینترنت 5G پشتیبانی می‌کند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

مطالب پیشنهادی

نکات مثبت

  • زوم فوق العاده دوربین
  • نمایشگر بزرگ،‌ اما خوش دست

نکات منفی

  • عدم سازگاری رفرش ریت با بالاترین رزولوشن نمایشگر

 

بررسی نگاه نزدیک به مشخصات گلکسی اس 20 پلاس سامسونگ

بررسی نگاه نزدیک به مشخصات گلکسی اس 20 پلاس سامسونگ

شرکت سامسونگ در ۲۲ بهمن ماه (۱۱ فوریه) بالاخره از گوشی‌های پرچمدار خود رونمایی کرد. گلکسی اس ۲۰ پلاس، دومین گوشی از این خانواده‌ی سه نفره است و می‌توان گفت که میانگینی از ویژگی‌های دو گوشی دیگر در آن دیده می‌شود. گوشی گلکسی اس ۱۰ پلاس در سال گذشته، یکی از بهترین گوشی های هوشمند ۲۰۱۹ سامسونگ بود. حالا اس ۲۰ پلاس سامسونگ آمده و قطعا می‌تواند جای نسل قبلی خود را در سال ۲۰۲۰ بگیرد. اما چرا؟ در معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 پلاس سامسونگ، پاسخ این پرسش را پیدا می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گلکسی اس ۲۰ پلاس سامسونگ که این گوشی را برجسته کرده، طراحی صفحه نمایش است. نمایشگر این موبایل از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مثل رفرش ریت ۱۲۰ هرتز، تکنولوژی +WQHD و رزولوشن بالا برخوردار است که در مجموع، تجربه‌ی نمایشی فوق العاده‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

دوربین گلکسی اس ۲۰ پلاس در مقایسه با گلکسی اس ۱۰ پلاس، آپگرید‌های کمی را دریافت کرده است. اما سنسور لنزها در گوشی جدید، بزرگ‌تر شده‌اند و همین آپگرید به تنهایی می‌تواند عکس‌های بهتری را نسبت به اس ۱۰ پلاس ثبت کند. البته لنز تله فوتو در گلکسی اس ۲۰ پلاس، ۶۴ مگاپیکسل است که در مقایسه با گلکسی اس ۱۰ پلاس با لنز تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی، یک پیشرفت چشمگیر محسوب می‌شود. این لنز جدید همچنین از زوم اپتیکال 3x پشتیبانی می‌کند؛ در حالیکه گوشی نسل قبل از زوم اپتیکال 2x برخوردار بود.

تفاوت‌های اصلی دیگری هم بین دو گوشی گلکسی اس ۲۰ پلاس و گلکسی اس ۱۰ پلاس وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به باتری بزرگ‌تر، رم بیشتر، تراشه‌ی جدید و از همه مهم‌تر، اتصال شبکه‌ی 5G اشاره کرد. هرچند که تمام این ویژگی‌های خوب به دلیل چند نکته‌ی منفی، تضعیف شده‌اند.

اخبار موبایل را با تکراتو دنبال کنید:

برای مثال، طراحی گلکسی اس ۱۰ پلاس با چیدمان ماژول دوربین و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری، بهتر از گلکسی اس ۲۰ پلاس بود. نکته‌ی مهم دیگر اینکه گلکسی اس ۲۰ پلاس باید با نسخه‌ی بزرگ‌تر خود، یعنی گلکسی اس ۲۰ اولترا رقابت کند. اما گلکسی اس ۱۰ چنین رقیبی نداشت (البته اگر از نسخه‌ی 5G این گوشی چشم‌پوشی کنیم.) اس ۲۰ اولترا از صفحه نمایش بزرگ‌تر،‌ ظرفیت باتری بیشتر و دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی برخوردار است که در مقایسه با نسخه‌ی پلاس، بسیار پیشرفته تر هستند.

اگر از جزییات کوچک در اختلاف طراحی اس ۲۰ پلاس و اس ۱۰ پلاس چشم‌پوشی کنیم، باید بگوییم که گوشی جدید به روز‌تر از نسل قبلی است و آپگرید‌های جالب توجهی در آن دیده می‌شود. اگر می‌خواهید گوشی اس ۱۰ خود را عوض کنید، بد نیست با ادامه‌ی معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 پلاس سامسونگ، همراه ما باشید.

معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 پلاس سامسونگ از لحاظ قیمت و تاریخ عرضه

معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 پلاس سامسونگ از لحاظ قیمت و تاریخ عرضه

قیمت گلکسی اس ۲۰ پلاس 5G در بازارهای آمریکا، بریتانیا و استرالیا، به ترتیب ۱۱۹۹ دلار، ۹۹۹ یورو و ۱۶۴۹ دلار استرالیا تعیین شده است. با این قیمت دستگاهی را می‌خرید که از رم ۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت برخوردار است و از نصب میکرو اس دی کارت و افزایش حافظه تا ۱ ترابایت پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ گلکسی اس ۱۰ پلاس در زمان راه‌اندازی با قیمت ۹۹۹ دلار، ۸۹۹ یورو و ۱۴۹۹ دلار استرالیا در کشورهای آمریکا، بریتانیا و استرالیا عرضه می‌شد. این قیمت برای نسخه‌ی حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایتی بود و نسخه‌های بالاتر، با قیمت بیشتری فروخته می‌شدند. با این اوصاف، قیمت گلکسی اس ۲۰ پلاس با این مشخصات منطقی به نظر می‌رسد. معرفی رسمی گلکسی اس ۲۰ پلاس باعث شده تا گوشی‌های سری اس ۱۰ با قیمت بسیار کمتری فروخته شوند.

برنامه‌ی زمانبندی شده برای عرضه‌ی گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۰ هم مشخص شده است. این گوشی‌ها از ۱۶ اسفند (۶ مارس) در بازارهای آمریکا، استرالیا و اروپا و در ۲۳ اسفند (۱۳ مارس) در بازار بریتانیا عرضه می‌شوند. پیش فروش این گوشی‌ها هم از ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه) در استرالیا و اروپا آغاز شده است. پیش فروش آمریکا هم از اوایل اسفند ماه شروع خواهد شد.

معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 پلاس از لحاظ صفحه نمایش و طراحی

معرفی و بررسی مشخصات گلکسی اس 20 پلاس از لحاظ صفحه نمایش و طراحی

 


منبع:

بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 : جهان مجازی یا دنیای واقعی؟

اگر می‌خواهید دنیای مجازی را بهتر ببینید، باید یک عینک خوب داشته باشید. در این مطلب به معرفی بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 پرداخته‌ایم.

یک هدست واقعیت مجازی خوب می‌تواند شما را به دنیای دیگری ببرد. اگر می‌خواهید فرصت این را داشته باشید که با شمشیر با دارث ویدر مبارزه کنید و شکستش دهید، اعماق یک سیاه چال را جستجو کنید یا به اکتشاف دنیای بیگانه‌ها بروید، باید یک هدست VR خوب بخرید.

عینک های واقعیت مجازی در گذشته برای ارائه عملکردشان به پی سی های گیمینگ قدرتمندی نیاز داشتند، ولی امروزه به راحتی می‌توانید یک عینک VR خوب بدون سیم بخرید و از تجربه گشت و گذار در دنیای مجازی لذت ببرید. برای این که در پروسه خرید این گجت به شما کمک کنیم، انواعی از هدست های VR محبوب کامپیوترهای گیمینگ، گوشی‌ها و کنسول‌ها را بررسی و بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 را در این نوشتار به شما معرفی کرده‌ایم.

بهترین هدست وی آر معرفی شده در این مقاله اوکولوس کوئست است زیرا با آن می‌توانید برترین بازی های VR جهان را بدون محدود بودن به یک رایانه اجرا کنید. دلیل دیگر معرفی این محصول به عنوان یکی از بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 این است که به واسطه ماهیت مستقلش دیگر کاربر مجبور نیست که بهای یک رایانه دارای قابلیت پشتیبانی فناوری VR را بپردازد.

اما اگر که می‌خواهید واقعیت مجازی را در کنار یک کنسول بازی تجربه کنید، پلی استیشن وی آر از بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 است که می‌تواند این تجربه را برای شما فراهم کند. البته اوکولوس گو 149 دلاری هم به لطف کارایی بهترش نسبت به سامسونگ گیر وی آر گجت خوبی برای شما محسوب می‌شود.

سال 2020 آغاز بسیار خوبی برای دنیای بازی‌های VR بود زیرا هدست سوپرهات وی آر علی رغم گذشت چند سال از عرضه‌اش در دوران کریسمس در یک بازه زمانی هفت روزه 2 میلیون دلار سود خالص را برای این صنعت به ارمغان آورد. علت فروش این حجم وسیع از هدست‌ های سوپرهات وی آر این بود که بعضی از کاربران آن را در قالب هدیه کریسمس دریافت کردند و سایر خریداران هم به دنبال یک هدست خوب بودند تا بهترین بازی های VR را با آن اجرا کنند. در ادامه بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 را به شما معرفی کرده‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 در یک نگاه

  1. اوکولوس کوئست (Oculus Quest)
  2. اوکولوس ریفت اس (Oculus Rift S)
  3. پلی استیشن وی آر (Playstation VR)
  4. اوکولوس گو (Oculus Go)
  5. اچ تی سی وایو (HTC Vive)
  6. والو ایندکس (Valve Index)
  7. پاناسونیت 3 دی وی آر گلسز (Pansonite 3D VR Glasses)

اوکولوس کوئست: بهترین هدست وی آر از هر نظر

اوکولوس کوئست: بهترین هدست وی آر از هر نظر

قیمت: 565 دلار

نقاط قوت:

  • کارایی منحصربفرد
  • توانایی پخش محتویات رسانه‌ای روی گوشی هوشمند و تلویزیون
  • توانایی پشتیبانی واقعیت مجازی در مقیاس بزرگ
  • مجموعه بزرگ نرم افزاری
  • راندمان گرافیکی خوب با محو شدگی جزئی

نقاط ضعف:

  • قیمت گران
  • خسته کننده بودن پروسه‌های دانلود

اوکولوس کوئست از هر نظر بهترین عینک واقعیت مجازی جهان است و دومین هدست مستقل سازنده‌اش نیز محسوب می‌شود. به لطف سنسورهای یکپارچه و الگوریتم‌های کامپیوتری این محصول شما می‌توانید آزادانه و بدون نگرانی برخورد با هیچ مانعی در فضای بازی طراحی شده خود حرکت کنید. اوکولوس کوئست با 50 بازی مختلف عرضه شده است، ولی مجموعه بازی‌های آن در حال گسترش است. بعضی از این بازی‌ها چند نفره هستند و به شما این امکان را می‌دهند که با کاربران هدست های اوکولوس گو و اوکولوس ریفت هم بازی کنید. با این حال ویژگی برتری که این محصول را به یکی از بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 تبدیل کرده توانایی اجرای محتویات رسانه‌ای روی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون است.

اوکولوس از نظر فناوری کنترلی هم حرف اول را می‌زند. ابزارهای کنترلی هدست کوئست این سازنده سبک، راحت و باور کردنی هستند، و امکان انجام حرکات مختلف بازی را برای شما فراهم می‌کنند، با این حال شما نیاز چندانی به این ابزارها نخواهید داشت زیرا خود هدست قابلیت ردیابی دست کاربر را هم دارد. اوکولوس کوئست مجموعه نرم افزاری بسیار گسترده‌ای دارد، بعضی از عناوین نرم افزاری اوکولوس گو را در اختیارتان می‌گذارد و به لطف آپدیت نرم افزاری اوکولوس لینک امکان استفاده از یک کابل یو اس بی نوعی سی و اجرای بازی‌های اوکولوس ریفت را هم برای کاربرش فراهم می‌کند.

اوکولوس ریفت اس: بهترین هدست وی آر برای پی سی

اوکولوس ریفت اس: بهترین هدست وی آر برای پی سی

قیمت: 399 دلار

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و راحت
  • قابلیت داخلی ردیابی فضا
  • مجموعه بزرگ بازی
  • رابط کاربری مبتکرانه
  • دارای ابزارهای کنترلی لمسی

نقاط ضعف:

  • بهینه سازی محدود نسبت به اولین مدل هدست اوکولوس ریفت
  • وابسته بودن به پی سی

اوکولوس ریفت اس علاوه بر این که یکی از بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 است، بهترین هدست وی آر برای پی سی هم محسوب می‌شود. این عینکی VR از رزولوشن 1280 در 1440 پیکسلی و نرخ تازه سازی 80Hz بهره می‌برد، سبک وزن است (454 گرم) و هدفون‌های مدل اولیه هدست ریفت را هم با کیفیت صدای بسیار خوبی در اختیارتان می‌گذارد. ریفت اس قابلیت تشخیص فضا را هم دارد، از این رو برای استفاده از آن نیازی به سنسورهای خارجی نخواهید داشت.

این محصول به ابزارهای کنترلی بسیار کارآمدی مجهز است، بازی‌های بسیار زیبایی را در خود دارد و برای استفاده در کنار یک رایانه شخصی بهترین کارایی ممکن را در دنیای هدست های VR ارائه می‌کند.


بهترین تلویزیون های هوشمند 2020 : صدا و تصویر را باکیفیت عالی دریافت کنید


پلی استیشن وی آر: بهترین عینک واقعیت مجازی برای کنسول‌های بازی

پلی استیشن وی آر: بهترین عینک واقعیت مجازی برای کنسول‌های بازی

قیمت: 283.42 دلار

نقاط قوت:

  • طراحی منحصربفرد
  • دارای بازی‌های ساخته شده توسط شرکت‌های مشهور
  • نصب نسبتا آسان
  • قیمت نسبتا اقتصادی

نقاط ضعف:

  • وزن نسبتا زیاد دوربین
  • گرافیک نه چندان قوی نسبت به سایر محصولات

اگر می‌خواهید برای کنسول بازی خود بهترین عینک واقعیت مجازی موجود در بازار را خریداری کنید، پلی استیشن وی آر را به عنوان یکی از بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 به شما پیشنهاد می‌کنیم. این هدست زیبای سونی مجموعه بسیار زیبایی از بازی‌ها را در کنار کاربرد آسان و ابزارهای کنترلی کارآمد در اختیارتان می‌گذارد. پلی استیشن وی آر به خوبی توسط سازنده‌اش پشتیبانی می‌شود و برای دارندگان کنسول پی اس 4 بهترین و اقتصادیترین هدست VR پیشرفته محسوب می‌شود.

عینک PS VR در مقایسه با عینک های واقعیت مجازی اچ تی سی وایو و اوکولوس ریفت رزولوشن کمتری دارد، ولی بسته به بازی انتخابی کاربرش می‌تواند نرخ تازه سازی 120Hz را ارائه کند. این عینک واقعیت مجازی امکان تماشای فیلم را هم برای کاربرش فراهم می‌کند و به کمک قابلیتی به نام حالت سینماتیکی فیلم‌های مختلف را با نرخ تازه سازی 120Hz برای کاربرش پخش می‌کند؛ توصیه می‌کنیم که این ویژگی پلی استیشن وی آر را با یک فیلم 4K بلوری امتحان کنید. پلی استیشن وی آر به نمایشگر Social Screen نیز مجهز شده است تا کاربرانی که این هدست را ندارند هم بتوانند محتویات در حال اجرای آن را مشاهده کنند.

اوکولوس گو: یک عینک واقعیت مجازی مستقل عالی با قیمت خوب

اوکولوس گو: یک عینک واقعیت مجازی مستقل عالی با قیمت خوب

قیمت: 149 دلار

نقاط قوت:

  • ماهیت کاملا وایرلس
  • طراحی کمینه گرایانه زیبا
  • کتابخانه بزرگ بازی و نرم افزار
  • رنگ‌های زیبا و جزئیات زیاد با محو شدگی کم

نقاط ضعف:

  • وابستگی نسبی به گوشی هوشمند
  • نداشتن قابلیت ردیابی فضا

اوکولوس گو با قیمت 149 دلاریش یکی از بهترین عینک های واقعیت مجازی جهان محسوب می‌شود زیرا سیم ندارد و از این طریق به کاهش مصرف شارژ گوشی شما نیز کمک می‌کند. این عینک واقعیت مجازی مستقل بازی‌ها و نرم افزارهای بسیار خوبی دارد، جزئیات زیاد، رنگ‌های بسیار واضح و کیفیت صدای منحصربفردی را ارائه می‌کند و کارایی بسیار خوبی نیز در اجرای بازی‌های مبارزه‌ای دارد. اوکولوس در ساخت این هدست جنبه‌های اجتماعی را هم در نظر گرفته و با مجهز کردن این محصولش به ویژگی Oculus Rooms امکان ساخت یک آپارتمان مجازی را هم برای شما فراهم کرده است تا بتوانید دوستانتان را هم دعوت کنید و در کنار آن‌ها بازی کنید، فیلم ببینید یا فیلم‌های 360 درجه خودتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

اوکولوس گو نسبت به اوکولوس ریفت رزولوشن بالاتری دارد و از یک پردازشگر و چند اسپیکر و میکروفون داخلی هم بهره می‌برد. پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 821، نمایشگر 5.5 اینچی 2560 در 1440 پیکسلی WQHD فست سوئیچ LCD و یک گالری با بیش از 1000 بازی و نرم افزار از ویژگی‌هایی هستند که این محصول را به یکی از بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 تبدیل کرده‌اند.

اچ تی سی وایو: بهترین عینک VR برای تماشای تصاویر سه بعدی

اچ تی سی وایو: بهترین عینک VR برای تماشای تصاویر سه بعدی

قیمت: 729 دلار

نقاط قوت:

  • دقت بالای فناوری ردیابی فضا
  • گرافیک روان با تاخیر محدود
  • تطبیق پذیری بالا و کاربرد آسان ابزارهای کنترلی لمسی
  • کتابخانه بزرگ بازی

نقاط ضعف:

  • وابسته بودن به فضای وسیع و تعداد زیادی پریز برق
  • نداشتن صدای داخلی
  • پیچیدگی رابط کاربری استیم وی آر

اچ تی سی وایو ویژگی‌های خاص زیادی دارد. این عینک واقعیت مجازی برای مثال به قابلیت شناسایی فضا مجهز است و هنگامی که در فضای مجازی هستید، امکان دسترسی داشتن به گوشی هوشمندتان را هم برای شما فراهم می‌کند. اچ تی سی وایو با کمک یکی از تجهیزات جانبی مبتکرانه‌اش به نام وایو ترکرز امکان آوردن اجسام دنیای واقعی به دنیای مجازی را هم برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید با خرید افزونه 299 دلاری TPCast این محصول از آن به طور کاملا بی سیم هم استفاده کنید. اگر هم به صدای 3 بعدی علاقمند هستید، می‌توانید با خرید Deluxe Audio Strap به قیمت 99 دلار از تجربه شنیدن آن در کنار اچ تی سی وایو لذت ببرید.

این هدست وی آر برتر تنها 375 بازی و نرم افزار دارد، اما به عنوان یکی از بهترین عینک های واقعیت مجازی در سال 2020 امکان خرید عناوین بیشتر و استفاده از اشتراک وایو پورت سازنده‌اش را هم برای شما فراهم می‌کند. طرح‌های این اشتراک با حداقل قیمت ماهیانه 6.99 دلار شروع می‌شوند. با خرید اشتراک 6.99 دلاری اچ تی سی وایو می‌توانید در یک ماه از 5 نرم افزاز یا بازی این اشتراک استفاده کنید.

والو ایندکس: یک عینک واقعیت مجازی با بهترین قابلیت‌های کنترلی و فناوری ردیابی ممکن

والو ایندکس: یک عینک واقعیت مجازی با بهترین قابلیت‌های کنترلی و فناوری ردیابی ممکن

قیمت: 499 دلار

منبع:

انتخاب کلمات کلیدی سئو مناسب با هر صنعت در ۳۰ دقیقه

با مطالعه این نوشتار  می‌توانید تنها در ۳۰ دقیقه کلمات کلیدی مناسب با کسب‌وکار خویش را پیدا کنید و راهبرد انتشار درونمایه بر روی وبسایت خویش را گردآوری کنید. البته فراموش نکنید که جست‌وجوی کلمات کلیدی، به پسین نمی‌رسد و باید در دوره‌های گوناگون زمانی بررسی و به‌روز شود.


اگر هدف دارید به‌عنوان یک نگارنده محتوا، ترافیک بالایی داشته باشید و پروا کاربران را به صفحه خود جلب کنید، باید پی در پی روش‌های سئو را دنبال کنید و در تولید محتوا مدنظر پیمان دهید.شما نمی‌توانید کلمات کلیدی مناسب را به نفع خویش تغییر دهید. ولی می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود را بیابید و محتوای خود را متناسب با آن‌ها تعبیه کنید.


این‌که مخاطبان شما بیشتر به پیگیری چه چیزهایی هستند، هدف خویش را در قالب چه کلماتی منتقل می‌کنند و هر روز و هر ساعت چه کلیدواژه هایی را برای جست‌وجو کاربرد می‌کنند، سؤال مهمی است.


چرا جست‌وجوی واژه ها کلیدی مهم است؟

جست‌وجو و به پیشه بردن کلمات کلیدی مناسب در نوشته‌هایتان مایه می‌شود موتورهای جست‌وجو راحت‌تر شما را پیدا کنند و با افزایش ترافیک وب‌سایت، مخاطبان بیشتری مطالب شما را بخوانند و یا با محصولات شما آشنا شوند. گاهی کلماتی وجود دارند که بسیاری از کسان آن‌ها را به شغل می‌برند و آن را جست‌وجو می‌کنند؛ ولی پاسخ مناسبی به آن سؤال و یا مطلبی در باره آن کلمه موجود نیست. یافتن این واژه ها کلیدی ازقلم‌افتاده گاهی ترافیک وب‌سایت شما را الی دو برابر افزایش می‌دهد. فلذا توجه به واژه ها کلیدی جزء مهم‌ترین نکاتی است که در نوشتار خود باید به آن توجه کنید.


۳ گام برای جست‌وجوی کلمه کلیدی در ۳۰ دقیقه‌

گام اول: جاسازی فهرست کلمات کلیدی (۱۰ دقیقه)

ابتدا باید واژه ها کلیدی پیوسته با صنعت خویش را جاسازی کنید. در ادامه این نوشتار، روش‌های تهیه کلمات کلیدی پسندیده را توضیح خواهیم داد. کلمات کلیدی را می‌توانید در فایل اکسل ذخیره کنید. البته وب‌سایت‌هایی مثل moz، ابزارهایی برای توصیه و دسته‌بندی کلمات در پسندیدن شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.


جست‌وجوی واژه ها کلیدی متناسب با هر صنعت در ایران با مشکلاتی روبرو است. اکثر سایت‌هایی که برای واژه ها کلیدی پیشنهاد می‌شوند، یا با جست‌وجوی واژه ها فارسی، داده‌ای در کمر بستن پیمان نمی‌دهند و یا بین گزینه‌های مملکت انتخابی (برای پیدا کردن بیشترین کلمات جست‌وجو شده بدست کاربران آن کشور)، ایران جایگاهی ندارد و در لیست کشورها پیدا نمی‌شود.


 


جست و جوی کلمات کلیدی


برای آشنایی کامل با سئوی یک تارنما و راهکارهای بهبود آن کلیک کنید

 


اما برای جست‌وجوی واژه ها کلیدی در ایران همچنان راهکارهایی هستی دارد و هم‌چنین با پروا به اهمیت این موضوع، کوشش برای آن ارزشمند و مؤثر خواهد بود. ما شماری سایت و راهکارهایی پسندیده برای جست‌وجوی واژه ها کلیدی پیوسته با هر صنعت در ایران به شما معرفی می‌کنیم. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که جست‌وجو در سایت‌ها، مستقل از محیط‌ و زبان جست‌وجو، می‌تواند در پیدا کردن ایده جدید و دیدن مناسب در آن صنعت به شما کمک کند.


گروه‌بندی کلمات در پنج تا ده تقسیم به شما کمک می‌کند تا بتوانید موضوعات دوست داشتنی مخاطبان خود را متمایز کنید و در دسته‌های مشخص قرار دهید. در پیوستگی راهکارهایی برای تهیه واژه ها کلیدی پیوسته با هر صنعت به شما ارائه می‌شود:


۱-ارزیابی وب‌سایت های برتر در آن صنعت

با رسیدگی سایت‌های ایرانی و بیگانه که در صنعت شما پیشگام هستند، می‌توانید مدل‌های مختلف دسته‌بندی درونمایه و مطالب آن سایت‌ها را ببینید و از آن‌ها برای موضوعات و واژه ها کلیدی خود استفاده کنید.


برای مثال اگر هدف راه‌اندازی خرده‌فروشی آنلاین دارید با مراجعه به دیجی‌کالا، آمازون و سایت‌های سایر می‌توانید از روش دسته‌بندی آن‌ها ایده بگیرید. نکته سایر این است که به انگیزه سهم بازاری که این شرکت‌ها دارند شکیبیدن جست‌وجوی مخاطبان با الفاظ به‌کاررفته در سایت‌های آنان اغلب است و وقتی این کلمات، جزء کلمات شما نیز باشد، بیشتر در نتایج حاصل از جست‌وجوها دیده می‌شوید.


کلمات کلیدی در موضوعات سایت برتر


۲-جست‌وجوی پیشرفته با افزار گوگل

ضمن مراجعه به سایت‌های گوناگون و بررسی آن‌ها، از سایت گوگل نیز می‌توانید استفاده کنید و از موضوعات مطرح شده در هر سایت آگاهی یابید. برای این پیشه باید آدرس سایت باره نظر را در گوگل وارد کنید و بر اساس آدرس، موضوعات و یا همان topicها را جست‌وجو کنید. برای جست‌وجوی موضوعات در یک سایت ویژه باید آدرس سایت را با افزودن /topic به انتهای آن در گوگل جست‌وجو کنید.


۳-پیشنهادات گوگل

قطعاً تابه‌حال با پیشنهادات گوگل  (google suggest) در حین جست‌وجو مواجه شده‌اید. این پیشنهادات بر بنیاد آخرین محاسبات گوگل در باره جست‌وجو های کاربران در ایام و حتی ساعات تازه است. فلذا به کارگیری عبارات پیشنهادی گوگل می‌تواند بهترین کلمه‌های کلیدی برای مطالب سایت شما باشد. عبارت‌های موردنظر خود را تایپ کرده و پیشنهادات گوگل را به فهرست خود اضافه کنید. می‌توانید پس از کلمه مدنظر خود تنها یک حرف از حروف (در جست‌وجو فارسی و یا انگلیسی) را نیز بزنید. در این چهره پیشنهادهای بیشتری بدست گوگل را منحصر به شروع با آن حرف دریافت می‌کنید.


در کالج تپسل بخوانید!  اینفوگرافیک جوانان و ویدئومارکتینگ

کلمات کلیدی از سایت گوگل


نکته دیگر که در پیدا کردن واژه ها کلیدی در گوگل کمک می‌کند، گزینه‌هایی است که پس از جست‌وجو در پایین صفحه می‌آورد. تصویر پایین از جست‌وجو پارسی دیجیتال مارکتینگ تهیه‌شده است. این موارد را نیز به لیست خود اضافه کنید.


پیشنهادات گوگل به عنوان واژه کلیدی


 ۶ شاخص مهم تحلیل وب سایت را در کالج تپسل بخوانید.


۴-Google Keyword Planner

برای پیدا کردن کلمات اغلب می‌توانید از سرویس google planner و یا Moz بهره‌گیری کنید.


در google keyword planner در سرنوشت your product or service هر تعداد از کلمات کلیدی که تا به حال یادداشت کرده‌اید، را می‌توانید وارد و بر روی get ideas کلیک کنید. گوگل پلنر واژه ها کلیدی شما را رسیدگی می‌کند.


 


google keyword planner


در صفحه‌ای که برآیند اینکه کلیک خواهید دید، گوگل پلنر میزان چشم وهمچشمی در آن کلمه (اینکه چه شمار سایت این کلمه را جزء کلمات خود پیمان دیتا است) را ذکر می‌کند. نکته قابل ملاحظه در اینجا این است که گوگل رقابت را با پروا به مکانی که مشخص می‌کنید، در اختیارتان قرار می‌دهد. وانگهی در چهره بیچارگی شدنی است کلمه کلیدی شما را با کلمه‌ای مثل که مناسب‌تر است و بیشتر جست‌وجو شده است، اصلاح کند. در این صفحه می‌توانید میانگین تعداد دفعات جست‌وجو آن واژه را در ماه گذشته در جدول ببینید. Suggested bid نیز در واقع مبلغ CPCs (cost per click) است که شرکت‌ها به ازای نشان دادن تبلیغ آن‌ها در سایت گوگل پس از جست‌وجوی آن واژه کلیدی و کلیک بر روی تبلیغشان پرداخت می‌کنند. این عدد وابسته به مکانی است که شما در جست‌وجوی خویش در گوگل پلنر مشخص کرده‌اید.


google keyword planner


۵- Moz Keyword Explorer

این دست موزه امکان نگه‌داری فهرست واژه ها را در اکانت pro به شما می‌دهد. در ضمن moz امکان بهره‌گیری آزمایشی از سرویس medium خویش را به‌صورت رایگان پیمان داده است. می‌توانید واژه ها خویش را در این سایت جست‌وجو کنید و یا با کلیک بر روی create or upload new list در نسخه pro لیست خود را در حسابتان قرار دهید.

استراتژی کلمات کلیدی

moz keyword explorer


متأسفانه این سایت نیز ایران را در لیست کشورهای خویش ندارد. البته همان‌طور که می‌بینید moz با جست‌وجو کلمات فارسی مشکلی ندارد و کلمات کلیدی پیوسته را (البته به زبان انگلیسی) توصیه می‌دهد.

هواوی در صدر بازار گوشی‌های هوشمند 5G

گزارش منتشر شده از طرف شرکت تحلیل‌گر Strategy Analytics نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ میلادی، هواوی بیشترین سهم  از بازار گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری ارتباطی 5G را به خود اختصاص داده است.

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از شرکت تحلیل‌گر Strategy Analytics، میزان عرضه گوشی‌های هوشمند مجهز به قابلیت ارتباطی 5G در سال ۲۰۱۹ میلادی به عددی حدود ۱۹ میلیون دستگاه رسیده است. این رقم، بالاتر از چیزی است که پیش از این تخمین زده شده بود. با استناد به این گزارش، هواوی در جایگاه اول لیست عرضه گوشی‌های هوشمند 5G قرار دارد و موفق شده حدود ۳۷ درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص دهد.

Ken Hyers ریاست Strategy Analytics با اشاره به این گزارش می‌گوید: «میزان عرضه گوشی‌های هوشمند مجهز به قابلیت 5G از صفر دستگاه در سال ۲۰۱۸ میلادی، به ۱۸.۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۹ میلادی رسیده، تقاضا برای گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری ارتباطی 5G، بسیار بالاتر از اکثر پیش‌بینی‌ها و البته انتظارات بوده است. رقابت تنگاتنگ بین برندها در کشور چین و تسهیلات مناسبی که در کره جنوبی به اپراتورهای همراه اعطا شده، از دلایل اصلی برای افزایش تولید این گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. همین عوامل باعث شده آمریکا و اروپا، عقب‌تر از آسیا قرار بگیرند. با وجود این، انتظار می‌رود در سال جاری میلادی، این فاصله کم شود».

هواوی با عرضه ۶.۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند 5G در سال ۲۰۱۹ میلادی، موفق شده سهم چشم‌گیر ۳۷ درصدی را از این بازار به خود اختصاص دهد. از جمله گوشی‌های 5G محبوب برند هواوی می‌توان به Huawei Mate 20 X 5G و Huawei Mate 30 Pro 5G اشاره کرد. هواوی سال گذشته میلادی، کمپین عرضه گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری 5G را با عرضه Mate 20 X 5G کلید زد. محصولی که حالا تقریبا در تمامی بازارهای با پشتیبانی از قابلیت ارتباطی نسل پنجم، در دسترس خریداران قرار گرفته است.

در ادامه، هواوی گوشی‌های پرچمدار Mate 30 5G، Mate 30 Pro 5G، Mate 30 RS Porsche Design و بالاخره گوشی هوشمند تاشوی Huawei Mate X 5G را رونمایی کرد. از زیربرند محبوب Nova هم گوشی Huawei Nova 6 5G همان‌طور که از عنوان آن پیداست با تجهیز به قابلیت ارتباطی نسل پنجم (5G) رونمایی شد. هواوی خلاقیت را هم چاشنی فناوری کرد تا به عنوان نمونه Huawei Mate 20 X 5G را به عنوان اولین گوشی هوشمند مجهز به فناوری 5G با پشتیبانی از دو سیم‌کارت، به بازار عرضه کند.

به نظر می‌رسد با توجه به استقبال خریداران از گوشی‌های هوشمند مجهز به 5G، باید منتظر بود تا محصولات تازه‌ای از برندهای فعال بازار رونمایی و به بازار عرضه شوند.

منبع:

https://itresan.com/291038/%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%88%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b5%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-5g/