✔ شبکه های اجتماعی ✔ کلمه نامه متمم
شبکه های اجتماعی چه هستند و چگونه تعریف میشوند
شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسانها از قرنها قبل که یکی اثیر مینشستند و برای یکدیگر داستان میگفتند در حال ساختن شبکه های اجتماعی بودند. اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از دائم مورد توجه پیمان بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به گسترش شبکه های اجتماعی بوده است. بنابراین، برای تعریف شبکه های اجتماعی باید پیش درآمد سه مفهوم را از یکدیگر جداسازی کنیم:
شبکه های اجتماعی به عنوان شبکه ای از ارتباطات انسانی (Social Networks)
سرویسهای ایجاد و گسترش شبکه های اجتماعی (Social networking services)
سرویسهای دیجیتال برپایی و توسعه شبکه های اجتماعی (Digital social networking services)
آنچه در پیوسته میخوانید:
تاریخچه واژه شبکه های اجتماعی سرویسهای توسعه شبکه های اجتماعی سرویسهای دیجیتال توسعه شبکه های اجتماعی فرآوری درونمایه برای شبکه های اجتماعی نوشتار های مرتبط با شبکه های اجتماعی
تاریخچه کلمه شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی، اصطلاحی است که برای نخستین بار در سنه ۱۹۵۴ بدست جان بارنز که در حوزهی انسان شناسی اجتماعی تکاپو میکرد، آفریدن؛ نوآفریدن شد.
او تحقیقی در باره گروههای اجتماعی در بخشی از نروژ اتمام میداد و اصطلاح شبکه اجتماعی را در آن پژوهش برای توصیف رابطه بین انسانها و تحلیل مکانیزمهای ارتباطی و خصوصاً تصمیم گیری آنها به پیشه برد.
اگر ما هم بخواهیم به تعریف شبکه های اجتماعی از نگاه او رجوع کنیم، میتوانیم بگوییم:
شبکه های اجتماعی، هنگامی به وجود میآیند که ساختاری از گرههای پیوسته به هم شکل میگیرند.
هر گره، یک فرد یا یک گروه یا یک سازمان است.
شبکه اجتماعی، به معنای نمایش و مطالعهی ارتباط بین این گره ها و جریان ادب و اطلاعات بین آنهاست.
[ مطالعه بیشتر: شبکه های اجتماعی انسانی ]
با این شکل از تعریف شبکه های اجتماعی، همانطور که در نخست توضیح دادیم، شبکه های اجتماعی قدمتی به اندازهی انسان بر روی کره زمین دارند و البته میتوان گفت مطالعهی علمی و ساختاریافتهی این شبکه ها، از سال ۱۹۵۴ نخست شده است.
تحلیل شبکه های اجتماعی با به کارگیری نظریه گرافها یک تخصص گران قیمت است
[مطالعه بیشتر: تحلیل شبکه های اجتماعی چیست؟]
شاید برای شما جالب باشد که احد از ابزارهای موتورهای جستجو هم برای رتبه بندی سایتها (در بحث #سئو) تحلیل صفحات وب به عنوان یک شبکه اجتماعی است. شبکه ای که گرههای آن را به جای انسانها، صفحات وب ساختن میدهند.
سرویسهای گسترش شبکه های اجتماعی
با پروا به تعریف عمومی ارائه شده از شبکه های اجتماعی، هر فضایی که با هدف شکل گیری و تسریع و تسهیل رشد شبکه های اجتماعی به هستی بیاید، یک سرویس شبکه اجتماعی یا SNS خواهد بود.
شاید بتوان سازمانهای ملت نهاد (سمنها یا NGOها) را به عنوان گرد از بهترین نمونههای سرویسهای توسعه شبکه اجتماعی حول یک محور ویژه و سوژه مشخص، مطرح کرد.
سرویسهای دیجیتال گسترش شبکه های اجتماعی
DSNS ها، همان چیزی هستند که مردم در زبان روزمره خود، به آن شبکه های اجتماعی میگویند.
گوگل پلاس، لینکدین، فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و سایر #پلتفرمهای مشابه، ابزارهای دیجیتالی هستند که برای ایجاد شبکه های اجتماعی و توسعه آنها طراحی شدهاند.
برای مدیریت شبکه های اجتماعی خود با آوش تک تماس بگیرید
تولید درونمایه برای شبکه های اجتماعی
درسهای فرآوری درونمایه برای شبکه های اجتماعی در متمم در قالب یک مجموعه آموزه مستقل تحت عنوان ابزارها، مثالها، روشها و توصیههای فرآوری محتوا ارائه شدهاند.
در این درسها، به مطالبی مانند برگزیدن لحن پسندیده برای محتوا، تولید درونمایه برای وبلاگها، به کارگیری پادکستها و فهرستها، فرآوری محتوا برای اینستاگرام و نیز سوالهای پسندیده برای استخدام تولیدکننده محتوا پرداختهایم